Kun je in Jip-en-janneke-taal uitleggen wat jij doet als ondernemer?
Hoe langer je bestaat, als mens of organisatie, hoe meer ruis je hebt verzameld. Alleen zie je zelf het geheel als ‘dat gaat nou eenmaal zo’. Er is een kans aanwezig dat er iets schuurt. Iets dat je tegenhoudt in bijvoorbeeld rust, groei of ontwikkeling. Kortom: zo’n beetje alles. En dat ben je zat. Of specifieker: je bent het zat om het zat te zijn. Dan zou ik zo maar eens een goede gesprekspartner kunnen zijn.
Waarom ben je ooit begonnen met ondernemen?
In 2014 liep de subsidie voor ‘mijn’ project bij Humanitas, E-Maatjes, ten einde. Ik solliciteerde op een mooie functie, had een goed gesprek, maar kreeg een standaard afwijzing: “U voldoet niet aan het profiel.” Vanaf dat moment wist ik het zeker: ‘ik wil nóóit meer solliciteren’. Ik had geen idee wat ik ging doen, had al rap 7 websites, doelgroepen, logo’s en alles. Dat werkte natuurlijk niet. Daarom herken ik ruis zo goed bij anderen. In mijn leven ben ik regelmatig volgelopen met ruis en heb dat allemaal leren zien, ordenen en loslaten. Of aanpassen waar nodig.
Wat vind je het leukste aan je onderneming, en wat het minst leuke?
Het leukste is die zucht van opluchting als iemand een inzicht krijgt. En nog leuker is de volgende keer dat ik ze zie: alsof er een sprongetje in de ogen zit. Het minst leuk vind ik de financiële afhandeling en alles wat daarbij komt kijken. Ik doe elk jaar kosteloos een aantal communicatieklusjes voor goede doelen. Dat zou ik het liefst bij iedereen doen, maar mijn schoorsteen moet ook roken.
Welke fout heb je gemaakt waar je nu om kunt lachen?
In mijn beginjaren als ondernemer had ik elke 1e van de maand een melding in mijn agenda: “btw doen”. Elke keer dacht ik: “Kan ook morgen.” Dat uitstellen kostte me een maand lang zuchten, steunen en mentale energie. Tot ik op het allerlaatste nippertje een handjevol bonnetjes in Excel invoerde om de btw te berekenen. Vijf minuten werk, maar een maand aan stress. Tegenwoordig besteed ik dit uit en kost het me geen enkele moeite. Ik lach er nog regelmatig om met andere ondernemers: soms is de grootste ruis gewoon dat je denkt dat je het zelf moet doen.
Wanneer heb je voor het laatst aan jezelf getwijfeld als ondernemer?
Twijfel is bij mij geen uitzondering, maar mijn motor. We neigen er als mens vaak naar om dingen als zeker te zien, maar dat wordt al snel een valkuil van valse zekerheden. Daarom bevraag ik mezelf regelmatig op alles wat ik denk te weten. Dat brengt mij soms de mooiste inzichten. Die twijfel houdt me scherp en eerlijk.
Als je jezelf één gouden tip kon geven bij de start, welke zou dat zijn?
Probeer eens wat weg te laten, in plaats van toevoegen. Niet nog een plan, regel of systeem. Oprecht kijken wat er allemaal al is en bevragen: ‘Welk onderdeeltje doet stiekem niets, of werkt zelfs tegen?’ Wat overblijft krijgt daarmee meer aandacht. Ruimte om te groeien ontstaat dan bijna vanzelfsprekend.
Wat kom je halen en brengen bij Open Coffee Arnhem?
Gekscherend noem ik Open Coffee Arnhem mijn hobby. Daarmee bedoel ik vooral dat ik geen verwachtingen heb. Ik kom hier om met mensen te verbinden, zonder verkooppraatjes. Dat is de kern van wat ik breng: echte aandacht voor anderen. En dat al méér dan 10 jaar.
Meer weten over Alex?
Ontmoet hem bij Open Coffee Arnhem of bezoek zijn website.

