Kun je in jip-en-janneke-taal uitleggen wat jij doet als ondernemer?
Ik help coaches en trainers die het lastig vinden om zichzelf te laten zien. Bevlogen mensen die precies weten wat ze doen en wie ze helpen, maar niet goed weten hoe ze zichtbaar kunnen zijn op een manier die bij ze past. En natuurlijk hoe ze dar ook klanten uit kunnen halen, want dat is wat we allemaal nodig hebben als ondernemers.
Samen zetten we de basis van hun marketing stevig neer, zodat ze precies weten wat ze kunnen delen, voor wie ze dat doen en waarom. Daar heb ik een programma voor gemaakt, Rust in je content.
Waarom ben je ooit begonnen met ondernemen?
Ik wilde altijd al iets voor mezelf doen. Dat begon ooit in Schotland, met crèmes en babyolie die ik zelf maakte voor mijn baby met meerdere allergieën. Later ben ik tassen gaan maken die ik op markten verkocht. Ik wilde steeds weer iets nieuws wilde creëren. Zodra het productiewerk werd, vond ik het niet leuk meer.
Terug in Nederland ging ik van maken naar helpen. Mijn opleiding en achtergrond ligt in de marketing en ontdekte dat andere ondernemers veel behoefte hadden aan ondersteuning in hun zichtbaarheid. Ik vind het belangrijk om mensen te helpen met marketing systemen die kloppen met hun waarden én die werken op de lange termijn. Dat doe ik nu al acht jaar.
Wat vind je het leukste aan je onderneming, en wat het minst leuke?
Ik zou mijn werk ook doen als ik geen ondernemer was. Ik help gewoon graag mensen. Wat ik het mooiste vind aan ondernemerschap, is dat je als mens sneller groeit. Je komt voortdurend drempels tegen, en vaak is dan de keuze: eroverheen, of stoppen.
Wat ook irritant is: als je weer ergens doorheen moet en het lastig hebt, voelt dat niet per se oké. En dan is er nog geneuzel zoals administratie, uren bijhouden en belastingen daar krijg ik nul energie van.
Waar heb je voor het laatst aan jezelf getwijfeld als ondernemer?
Laatst twijfelde ik of ik externe hulp zou inschakelen. Dat voelt toch als een volgende stap in mijn ondernemerschap: iemand toelaten die meekijkt en spiegelt. Aan de voorkant wil ik persoonlijke aandacht blijven geven, maar aan de achterkant wil ik juist zoveel mogelijk automatiseren. En precies daar zit die twijfel: hoe houd ik het persoonlijk, zonder mezelf voorbij te lopen?
Welke fout heb je gemaakt waar je nu om kunt lachen of die je niet snel meer zou maken?
Ik had acht jaar lang geen website, omdat ik al die tijd al mijn klanten via LinkedIn krijg. Ik weet dondersgoed dat dat niet slim is, ik adviseer het zelfs aan iedereen. Ondertussen heb ik sinds een maand een website. Hij is nog lang niet perfect, maar hij doet even wat hij moet doen.
Wat kom je halen en brengen bij Open Coffee Arnhem?
Netwerken is voor mij ontzettend belangrijk. Zowel offline als online. Het is de manier om relaties op te bouwen met mede-ondernemers. Ik vind het persoonlijke stuk het meest waardevol: horen hoe het met iemand gaat, wat hen bezighoudt en waar we elkaar kunnen versterken.
Ik breng oprechte interesse, kennis en een open houding mee. En ik haal er ook veel uit: natuurlijk soms klanten, maar vooral nieuwe inzichten, inspiratie en de voldoening van verbonden zijn met gelijkgestemden. Die verbinding is voor mij de essentie van ondernemen én van marketing.
Als je jezelf één gouden tip kon geven toen je begon, welke zou dat zijn?
Waarschijnlijk dezelfde tip die ik nu ook vaak geef: neem jezelf absoluut niet te serieus, en wees niet bang voor de reacties van anderen. Gewoon doen. Niet te bang zijn om te starten.

